Infraligne

Je hebt het misschien al een aantal keer zien voorbij komen op Foureleven, op Twitter of op Swarm: sinds enkele weken volg ik Infraligne. Ik wilde er al langer iets over schrijven, maar tot vandaag is dit er nog niet van gekomen. En eigenlijk is dat niet zo heel erg, want ondertussen ben ik al voorbij de eerste tien beurten en kan ik je dus een beter beeld geven van de werking en de efficiëntie van Infraligne.

Ik was nooit een echte sportieveling, maar zorgde wel voor voldoende beweging. Als jonge tiener ging ik wekelijks naar de dansles. Daarnaast heb ik een tijdje musicalstage gevolgd, waarbij iedere keer gestart werd met een halfuur intensieve stretching. Ik ging ook iedere dag te voet naar school en terug, kreeg twee uur per week sport op school, … Ik was regelmatig in beweging, zoals het hoort. Sinds ik in 2011 ben beginnen sukkelen met mijn gezondheid en chronisch ziek werd, is er echter heel wat veranderd in mijn leven. Ik ging van een energiek naar een stilzittend leven. Ik lag meer dan ooit in bed of in de zetel en moest sport volledig laten vallen. Op vakantie zwom ik soms wel naar de overkant van het zwembad, ik maakte zo nu en dan wel eens een kort fietstochtje en bij de kinesist mocht ik af en toe wandelen op de loopband. Maar dat was het dan ook, meer ging gewoon niet. Mijn recuperatievermogen was nihil, ik moest enorm hard opletten met inspanningen. Vreselijk!

Omdat ik de laatste maanden ook wat bijgekomen was in gewicht (te wijten aan de cortisone), voelde ik me niet goed meer in mijn vel. In een normale situatie had ik het nooit zo ver laten komen, dan had ik er wel voor gezorgd dat ik naar de fitness ging of na school zou gaan joggen. Maar dat kon ik nu niet, dat mocht ik ook gewoon niet. En met enkel gezond eten kreeg ik de extra kilootjes er niet af. Ik viel -met veel geluk- twee kg af, maar bleef dan hangen. Tot mijn motivatie weer verdwenen was en ik terug naar zoetigheid greep.

Mijn mama kende Infraligne al langer. Een aantal jaar geleden heeft zij dit geprobeerd, ze was er heel tevreden over. Toen ik ziek werd, is ze hier echter mee moeten stoppen. Haar werk, de zorg voor mij, de vele afspraken met school en dokters, het sporten, … Het was gewoon allemaal te veel om het te kunnen blijven combineren. Ergens midden oktober stelde ze voor om eens een kijkje te gaan nemen, misschien was het wel iets voor mij? Ze had namelijk op de website heel wat positieve getuigenissen gelezen van mensen met fibromyalgie. Ik was meteen voor, ik wilde het een kans geven. Want zo kon het ook niet meer verder…

De eerste meting

Op donderdag 22 oktober had ik een eerste afspraak voor een vrijblijvende figuuranalyse. Ik werd gemeten op negen verschillende plaatsen: bovenwijdte van de borst, maag, taille, buik, heupen, dijen, knieën, kuiten en bovenarmen. Daarna moest ik op een weegschaal gaan staan die niet alleen mijn gewicht, maar ook mijn vetpercentage, spiermassa, vochtbalans, … meet. Uiteindelijk werd er berekend hoeveel centimeters ik zou kunnen verliezen en in hoeveel tijd. In mijn geval was dit toch heel wat: 49 centimeter, dat komt overeen met ±8 kg, op zes maanden (40 beurten).

Ik schrok wel even, maar tegelijkertijd kreeg ik kriebelend gevoel in mijn buik. Het idee alleen al dat ik zo veel gewicht en centimeters zou kunnen kwijtraken, maakte me enorm blij. Het zou natuurlijk niet vanzelf gaan, ik zou er voor moeten werken. Om te beginnen zou ik iedere dag een eetdagboekje moeten invullen, zodat ik gericht voedingsadvies kon krijgen. Daarnaast is het de bedoeling dat ik tweemaal per week een halfuurtje kom sporten in één van de infraroodcabines. Deze infraroodcabines geven warmte af, waardoor je spieren niet snel stijf en stram zullen worden. Maar ook de vetverbranding wordt gestimuleerd en eventuele cellulitis verminderen.

Samen met mijn mama besloot ik om ervoor te gaan. Ik wilde terug bewegen en me beter in mijn vel voelen, dus ik wilde het een kans geven. Of ik het ook effectief zou aankunnen, bleef natuurlijk nog de vraag…

De week nadien was het moment aangebroken: mijn eerste oefensessie. Bij de meting hebben de coach en ik gekozen voor een BD-programma, er wordt dus vooral gefocust op mijn buik en dijen. Voorlopig zou ik het gewone programma proberen, pas als ik merk dat het te zwaar wordt, zou ik overschakelen naar een rugsparend programma.

Je begint moet oefenreeks 1, in mijn geval dus BD1. Eerst doe je iedere oefeningen 1 x 12, nadien wordt het rustig opgebouwd. Na tien beurten mag je naar oefenreeks 2 en start je vanaf 1 x 15 of 1 x 18. Iedere tien beurten (tijdens de advieskuur is dit nog iedere vijf beurten) word je opnieuw gemeten, zodat men kan opvolgen hoe het centimeterverlies loopt. Voor (of na) beurt 20 word je opnieuw op de weegschaal gezet.

Resultaten?

Ik ben echt aan het genieten van Infraligne. Ik zie soms ook wel wat af, maar ik geniet er ook van. Eindelijk kan ik nog eens bewegen en zelfs sporten! Hoelang is dat wel niet geleden? De oefeningen zijn echter niet te onderschatten, ze zijn echt wel zwaarder dan ik eerst dacht. Voor sommige oefeningen heb je namelijk gewichtjes van 1,125 kg die je aan je enkels of polsen moet vastmaken, die het extra zwaar maken. Het is echt wel een halfuurtje (soms iets langer) afzien, maar nadien doet het zo deugd. Het geeft me een gigantische energieboost!

De vraag die ik vaak krijg van anderen is of dat allemaal goed vol te houden is. Want naast het sporten, waarover ik hierboven al sprak, moet je ook op je eten letten. In tegenstelling tot wat de meesten denken, mag ik echt nog wel veel eten. Ik loop zelden rond met een hongergevoel, dus ik eet zeker nog voldoende. Maar ik maak nu wel bewustere keuzes. Ik zal sneller naar fruit grijpen in plaats van koeken of neem een grote tas thee als ik zin heb in frisdrank. Ik heb nog moeilijke momentjes, waarop ik hunker naar zoet. Maar zondigen mag gelukkig ook af en toe. Het is niet zo dat je op dieet gezet wordt. Ze proberen je slechts een gezond voedingspatroon aan te brengen dat gemakkelijk vol te houden is.

Na de eerste twee sessies van BD1 en de eerste sessie van BD2 ben ik wel stijf geweest, maar sindsdien heb ik nooit meer spierpijn gehad na een bezoekje aan Infraligne. Ik voel mijn buikspieren soms wel de dag nadien, maar dankzij de infraroodstralen blijft de pijn heel beperkt. Ook mijn rug blijft gespaard, ik kan zonder problemen alle oefeningen doen zoals het moet.

Ondertussen heb ik twaalf oefensessies achter de rug. Na de eerste vijf beurten was ik al ruim 5 kg en 13 cm kwijt, vijf beurten later was ik nog eens 2 kg en 8 cm kwijt. In totaal ben ik dus al 21 cm en 7-8 kg kwijt! Niet slecht hè?

Zo zie je maar, door de juiste voeding (qua hoeveelheid en verhoudingen) te combineren met veel lichaamsbeweging is het echt niet moeilijk om gewicht te verliezen. Meer nog, het is zelfs leuk!

Ben jij ook geïnteresseerd in een gratis figuuranalyse? Neem dan een kijkje op www.infraligne.be.


* dit artikel is zonder enige vorm van sponsoring, dit is puur geschreven uit eigen initiatief.

2 thoughts on “Infraligne

    1. De prijs is inderdaad echt een serieuze drempel. Ik heb me ingeschreven op het moment dat er een actie gaande was, dus ik kreeg wel wat korting. + van de ziekenkas (ik ben aangesloten bij de liberale mutualiteit) kreeg ik €60 terug en twee extra gratis beurten erbovenop. Dat heeft me uiteindelijk over de streep getrokken. Maar ik weet niet of ik de vervolgkuur wel ga kunnen volhouden aan 2x per week, dan is mijn abonnement er op een paar weken al doorgejaagd. :(

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *