30 dagen zonder klagen? Liever 30 dagen bewust klagen.

Vandaag beginnen de “30 dagen zonder klagen”, een initiatief om terug wat meer positiviteit in het leven te brengen. Op de website wordt het  intitiatief omschreven als een ludieke uitdaging om mensen te inspireren tot een positievere instelling. Iedere dag, vanaf vandaag tot op Valentijn, verschijnt er online een getuigenis rond positiviteit, met een opdracht daaraan verbonden. Aan jou de keuze of je de opdracht van de dag aangaat of niet.

De initiatiefneemsters hebben gelijk wanneer ze zeggen dat mensen tegenwoordig vaak niet inzien hoe goed we het hier in ons land hebben. Er wordt veel geklaagd en gezaagd, het lijkt vaak alsof de focus op het negatieve ligt. Vertragingen bij de Lijn of de NMBS, ellenlange files, slecht weer met veel regen, … Mensen hebben het nu eenmaal snel gezien als iets niet loopt zoals het zou moeten. Het aantal mensen die kampen met gevoelens van ontevredenheid is dus bijgevolg zeer hoog. Ook de prevalentie van psychische problemen is niet te onderschatten. De negatieve ingesteldheid van mensen kan effectief mee aan de basis liggen van deze problemen of ze in stand houden.

Maar. (Er is een maar!) Hoewel positief denken een invloed kan hebben op hoe we ons voelen en bijgevolg hoe we ons gedragen, draagt dit initiatief bij aan de “like-like-like-maatschappij”, zoals een docente van mij het noemt, waarin we leven. Er is in deze maatschappij weinig ruimte voor negatieve gevoelens. Mede door de druk van sociale media lijkt het alsof altijd alles perfect moet gaan. We moeten er bijvoorbeeld altijd goed uitzien, ons ontbijt moet er instawaardig uitzien, we moeten ons altijd en overal goed voelen.

De druk om “perfect” te zijn (wat dat ook moge betekenen) ligt al hoog genoeg.  Door het initiatief “30 dagen zonder klagen” lijkt het alsof we nu ook niet meer mogen klagen. Ik ijver echter voor de naam “30 dagen bewust klagen”. Het is meer dan oké om zo nu en dan eens te klagen. Ergernissen en frustraties horen nu eenmaal bij het leven. Maar het is belangrijk dat we ons bewust worden van het feit dat we klagen. En dat we inzien dat het meer dan oké is om eens even niet perfect te zijn en ons slecht te voelen. Zolang we maar niet vergeten om onszelf nadien weer op te pikken, zodat we niet in de somberheid/frustraties/…, kortom negativiteit, blijven hangen.

SaveSave

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *