Goede voornemens voor 2018

Goede voornemens maken op 1 januari? Daar doe ik niet (meer) aan mee. Ieder jaar opnieuw stelde ik een lijstje op in mijn hoofd met goede voornemens waar ik me deze keer wél aan ging houden. En ieder jaar opnieuw duurde het slechts een paar dagen vooraleer er een eerste voornemen sneuvelde, gevolgd door een tweede en een derde. Na een week of twee, maximum drie had die trend zich verdergezet en had ik alle gemaakte voornemens opgegeven. Dit jaar is het echter anders gelopen!

Bezint eer ge begint

Dit jaar ben ik niet begonnen op 1 januari met mijn goede voornemens, maar op 10 januari. De feestjes waren zo goed als allemaal achter de rug, mijn eerste examen was ook al gepasseerd. Ik heb dus de tijd gehad om eens goed na te denken over wat ik precies anders zou willen zien en hoe ik dat kan veranderen, in plaats van halsoverkop voornemens te maken die achteraf onhaalbaar bleken te zijn.

Maak het concreet en stel tussendoelen

Bij het maken van mijn voornemens heb ik getracht om de doelen zo concreet mogelijk te maken. Dit helpt me enorm om me eraan te houden! Bijvoorbeeld: in plaats van “meer water drinken” maakte ik het voornemen “minstens 1,5 liter per dag drinken”.

Nadien heb ik enkele van mijn voornemens ‘opgesplitst’ door tussendoelen toe te voegen. In het geval van mijn voornemen om meer water te drinken, is dat geworden “drink bij iedere maaltijd minstens twee glazen water”. Of wat gezond eten betreft: “eet iedere dag minstens 2 stukken fruit”.

Durf fouten te maken

Iets waar het vroeger heel vaak de mis in ging, was bij het voornemen omtrent gezond eten. Gedurende enkele dagen at ik super gezond: geen koeken als tussendoortje, veel fruit en groenten, weinig tot geen koolhydraten, … Gevolg? Na enkele dagen was de honger en goesting in zoetigheid zo groot dat ik in de koekjes vloog en mijn voornemen verpest was.

Een eerste fout is natuurlijk al het niet voldoende concreet maken van mijn voornemen. Een tweede fout hier was het feit dat ik veel te streng was voor mezelf. Het is niet omdat ik gezond wil eten, dat ik plots geen brood of pasta meer mag eten. Of dat een klein koekje zo nu en dan absoluut niet toegelaten is. Door jezelf alles te ontzeggen, wordt het eten van iets ‘verboden’ een soort beloning en dus des te aantrekkelijker. Daarom kies ik nu voor gezondere alternatieven of kleinere porties van iets dat ‘uit den boze’ is.

Als laatste is het ook helemaal niet zo erg als je eens een dipje hebt en een fout maakt. Het is niet omdat je een koekje gegeten hebt, dat je voornemen verpest is. Niemand is perfect. Het is helemaal niet erg als je even de mist in gaat, zolang je je maar niet laat gaan. (En zelfs dan nog.)

Veel handen maken licht werk

Door op zoek te gaan naar steun-/krachtbronnen in je omgeving krijg je het gevoel dat je er niet alleen voor staat. Wil je iedere week gaan lopen? Vraag dan een vriend of vriendin mee. Of misschien wil je broer of zus wel mee? Hoe meer zielen, hoe meer vreugd!

Naast mijn mama (die mee gezonder wil leven) en mijn lief (die mij door dik en dun steunt), heb ik ook enkele materialistische zaken die mij helpen in het volhouden van mijn voornemens. Zo heb ik o.a. de app MyFitnessPal (iOSAndroid) geïnstalleerd op mijn smartphone om de hoeveelheid water dat ik drink, bij te houden. Door ook mijn eten in te geven en het idee te hebben dat vrienden kunnen meekijken (sommigen nemen zelfs af en toe effectief een kijkje), vind ik het gemakkelijker om te kiezen voor een stuk fruit of een potje yoghurt i.p.v. voor een koek. Daarbij, als je toch eens grijpt naar een ongezonder tussendoortje, word je meteen geconfronteerd met de hoeveelheid suikers, vetten en kcal. (Ik denk toch twee keer na vooraleer ik een volgende keer teruggrijp naar een koek…)

Mijn voornemens voor 2018

Ik heb nu al verschillende tips opgelijst. Maar hoe zit het nu eigenlijk met mijn eigen voornemens? We zijn bijna een maand later, tijd voor een evaluatie.

In 2018 wil ik…

  • Gezonder eten: minstens twee stukken fruit per dag, brood zo veel mogelijk beperken en ’s avonds geen tweede keer opscheppen (tenzij groenten).
  • Meer water drinken: minstens 1,5 liter water drinken, bij iedere maaltijd minimum twee glazen water, thee (met suiker) beperken tot twee tassen per dag.
  • Meer bewegen: minstens één keer per week naar Infraligne gaan, drie dagen in de week een halfuur of langer bewegen (bv. stappen).
  • Foureleven nieuw leven inblazen: iedere week een blogbericht posten.
  • Meer aan mezelf denken: minstens één moment per dag iets voor mezelf doen, bij het helpen van anderen ervoor zorgen dat ik er zelf geen nadelen aan ondervind (mezelf niet zomaar wegcijferen voor anderen).
  • Op tijd gaan slapen: iedere nacht minstens 8 uur slapen, tussen 22u en 23u in mijn bed kruipen.

Het gezonder eten en meer water drinken lukt vrij goed. Op drie weken tijd ben ik de feestkilo’s (en meer) alvast kwijtgeraakt. Het blijft echter een uitdaging om iedere dag aan 1,5 liter water of meer te geraken, maar ik ben al blij dat ik bijna iedere dag boven de 1,2 liter zit en slechts af en toe boven de 1,5.

Het sporten bij Infraligne is tot hier toe nog niet gelukt. Maar nu de examens gepasseerd zijn en ik stilaan op gang begin te geraken met mijn bachelorproef, is er opnieuw meer tijd en energie over om daar werk van te maken!

Ik kan vol trots zeggen dat ik de laatste tijd meer aan mezelf denk en ook meer voor mezelf opkom. Waar ik vroeger mezelf opzij zou schuiven om een vriend of vriendin te helpen, zal ik nu twee keer nadenken voor ik iets doe. Het is oké als ik er geen voordeel uit haal, maar ik moet er ook niet te veel nadelen van ondervinden.

Ook op mijn blog ben ik opnieuw iets actiever. Ik heb opnieuw zin in het bloggen en het kost minder moeite om mij te zetten aan het schrijven van nieuwe content.

Het op tijd gaan slapen, blijft echter een probleem. Hier moet ik in de toekomst nog wat aan werken. Alhoewel… Anders heb ik geen goede voornemens meer over voor volgend jaar! ;-)

Hoe zit het ondertussen met jouw goede voornemens?


SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *