Gezonde havermoutcupcakes

Vandaag wil ik met jullie mijn receptje delen voor een gezond tussendoortje (of ontbijt) zonder toegevoegde suikers of lactose: havermoutcupcakes met banaan en framboos. Gemakkelijk om te maken en het is gezond! Kan het nog beter?

Benodigdheden voor ± 12 cupcakes

  • 100 gram havermoutvlokken
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 2 rijpe bananen
  • 3 eieren
  • 2 theelepels kaneel
  • een snufje zout
  • een handvol (diepgevroren) frambozen
  • cupcakevormpjes

Om te beginnen plet je de bananen met een vork. Daarna voeg je de havermout, de eieren en het bakpoeder toe. Mix alles tot het goed gemengd is. Voeg daarna nog 2 theelepels kaneel (of meer als je dit graag lust) en een snufje zout toe. Mix opnieuw het deeg tot één geheel. Het deeg zelf zal nooit een volledig homogeen beslag vormen, aangezien de havermoutvlokken altijd lichtjes zichtbaar blijven.

Verwarm je oven al even voor op 180°. Terwijl kan je de frambozen onder je deeg mengen met een lepel en vul je de cupcakesvormpjes voor ongeveer drie vierde. (Diepgevroren frambozen moeten niet ontdooid zijn, maar dat mag.) Zet daarna de cupcakes in de oven voor 25 minuutjes.

Havermoutcupcakes met framboos

Laat de cupcakes een halfuurtje afkoelen en voilà, ze zijn klaar! Je kan beginnen smullen. Als ontbijt kan je 3 à 4 stuks eten, dit om de dag goed te starten. Maar je kan ze natuurlijk ook eten als tussendoortje.

Smakelijk!


Tip: in plaats van frambozen kan je altijd andere soorten fruit gebruiken, zoals bosbessen, aardbei, appel, … Ook met een beetje gesmolten donkere chocolade kan je de cupcakes op smaak brengen. Laat je vooral gaan!

One thought on “Gezonde havermoutcupcakes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *