Lissabon dag 1 | Praça do Comércio & Praça dom Pedro IV

Eind januari, begin februari vertoefde ik samen met mijn vriend enkele dagen in Lissabon. Het werden vijf (eigenlijk vier) prachtige dagen in een wondermooie stad. Graag wil ik deze ervaring dan ook met jullie delen. Vandaag vertel ik jullie wat meer over dag 1: de aankomst, het appartementje en onze eerste verkenningen van de stad.

We hebben een dikke zes à zeven weken op voorhand onze reis geboekt aan zeer voordelige prijzen: het voordeel van student zijn en na de examens vakantie hebben voor de officiële vakantie. We kozen voor Ryanair voor de vliegtickets en ons appartementje hebben we gezocht via de welbekende website Airbnb. Het resultaat? Minder dan 200 euro vaste kosten per persoon voor 5 dagen en 4 nachten Lissabon!

Door de gietende regen

Onze vlucht vertrok om 8u15 in de gietende regen. Dat betekende dus vroeg opstaan! Geen al te leuk begin van een vakantie. Doordat we met Ryanair vlogen, moesten we ook écht door de regen naar het vliegtuig, waardoor we al bevroren en doorweekt waren nog voor we op het vliegtuig zaten. Dat heeft me al meteen een verkoudheid opgeleverd voor de rest van de reis. (Al werd het pas de laatste dag echt erg: verstopte neus en hoesten, je kent het wel.)

Eens geland, mochten we onze klok een uurtje terugdraaien. Vroeg vertrekken én een uur winnen, dat is pas win-win! Omdat we Lissabon -en het openbaar vervoer- nog niet kenden, speelden we op veilig en namen we een taxi naar het appartement. Omdat we nog veel te vroeg waren om in te checken, zijn we eerst wat gaan rondwandelen en een plaatsje gaan zoeken om iets te eten. Het eerste wat ons opviel aan de stad is dat het een enorm heuvelachtig landschap is. Je moet de hele tijd naar boven en weer naar beneden. Op zich valt dat allemaal wel mee, maar met ons koffertje was het toch wel een uitdaging. (Op dat moment was ik héél blij dat Hendrik me overtuigd had om slechts één koffertje voor ons twee mee te nemen!)IMG_5007

Uiteindelijk vonden we op het Praça Duque da Terceira een leuk restaurantje waar we iets konden eten. Het was 15-16° en best wel zonnig, dus we besloten om ons op het terras te zetten. (Heel vreemd, weten dat het winter is en toch in een trui buiten zitten.) Na het eten zijn we teruggekeerd naar het appartementje, waar de host op ons zat te wachten.

Chiado-wijk

Het appartementje lag in de Chiado-wijk, in de Rua Loz Soriano, op wandelafstand van alle bezienswaardigheden die we wilden bezoeken. Het bleek echter een uitgaansbuurt te zijn, waardoor we best wel veel lawaai hoorden op straat de eerste nacht (het was tenslotte ook een zaterdagavond), maar echt storend vonden we het niet. Het appartementje, of beter gezegd de loft, was prachtig! Het leek precies op de foto’s die we gezien hadden, het voldeed precies aan onze verwachtingen. Er was voldoende leefruimte, een mooie badkamer en een leuke slaap’kamer'(/-hoek). Enkel het keukentje was zeer klein, maar dat stoorde ons niet. Het was meer dan ruim genoeg voor ons twee!

Chiado Loft 9, Lisboa
De foto’s genomen door de eigenaar(s) vind je hier.

Praça do Comércio

Nadat we geïnstalleerd waren in de loft, zijn we op stap gegaan. We besloten om gewoon de stad een beetje te verkennen. Als eerste zijn we naar het Praça do Comércio – ook wel Terreiro do Paço (Paleis) genoemd – geweest, het centrale plein van Lissabon. Hier vind je o.a. het toeristenbureau (wij hebben het niet gevonden, maar het zou er wel moeten zijn.) en allerlei cafeetjes.

Het plein zelf is heel erg mooi! Langs de ene kant heb je grote gebouwen met een soort triomfboog die leidt naar de Rua Augusta, een grote winkelstraat, langs de andere kant de kade waarlangs regelmatig zeilbootjes varen. Centraal staat er een groot standbeeld van koning Jozef I. Op het moment dat wij er waren, stond er ook een schaatsbaan op het plein. Voor ons best ludiek, we waren ondertussen al vergeten dat het eigenlijk winter is.

Rua Augusta

Wanneer je door de triomfboog loopt, kom je – zoals ik hierboven al zei – op de Rua Augusta. Je kan het een beetje vergelijken met de Meir in Antwerpen op een mooie lentedag. Je hebt er allerlei winkels en op de straat zijn verschillende straatartiesten aan het werk. Zo hebben wij een meisje zien dansen met een glazen bol (het was indrukwekkender dan het klinkt) en een man met potten die trommelde en zong. De sfeer was er geweldig. Mensen waren mee aan het zingen, dansen en klappen met de muziek. Heerlijk om te zien!

Op de Rua Augusta en de zijstraten heb je ook allerlei restaurantjes en cafés. Als je iets zoekt om te eten of te drinken, kan je altijd hier terecht. Je wordt ook haast de hele tijd aangesproken door kelners die vragen of je niets wil eten of drinken. Wij wilden echter verder wandelen, tot aan het volgende plein: het Praça dom Pedro IV.

Praça dom Pedro IV

Dit plein, ook wel Rossio genoemd, kan je een beetje vergelijken met de Groenplaats in Antwerpen. Langs de kanten zie je het ene restaurant of café naast het andere, maar in het midden straalt het plein rust uit. Er staat een groot standbeeld van koning Peter I van Brazilië met langs weerskanten twee grote fonteinen. Er zijn voldoende banken, zodat je wat kan rusten en genieten van de zon en het uitzicht.

Lissabon Praça dom Pedro IV

Het was ondertussen heerlijk opgewarmd, dus we hebben ons op één van de vele terrasjes gezet in het zonnetje om iets te drinken. Tegen een uur of vijf uur, half zes begon het echter weer wat af te koelen. De zon ging ook al bijna onder. Dus we besloten weer terug te keren naar de loft.

Deze middag, voor we het ons konden inchecken, waren we al even naar een kleine supermarkt in de buurt geweest. We hadden al alles gekocht voor het avondeten van vandaag en ontbijt van morgen. We waren best wel moe, door het vroege opstaan, dus we hadden besloten om samen thuis te koken en vroeg in ons bed te kruipen. Wat we dan ook gedaan hebben. Voor half tien lagen we er allebei in, zodat we morgen voldoende uitgerust zouden zijn voor een nieuwe dag!

Lisboa

Wil je zelf ook eens deze prachtige stad gaan ontdekken, neem dan zeker een kijkje bij de citytrips op de website van TUI!

Lees ook:

Deze foto’s zijn eigendom van Hendrik en mij. Deze mogen dan ook niet gedeeld worden zonder de uitdrukkelijke toestemming van de eigenaar. Voor meer informatie: charlotte@foureleven.be.